single

8 razy, gdy reklamy i product placement w grach poszły za daleko

Lokowanie produktu jest obecne w grach od dziesięcioleci - dyskretnie, lub nie tak dyskretnie, reklamując dzieciom śmieciowe jedzenie i słodycze. Ale z biegiem czasu stały się one coraz bardziej wyrafinowane, podstępne i głupie.

Czasem po prostu po to, by podążać za linią partii, jak w przypadku Nathana Drake'a - poszukiwacza skarbów, który codziennie się wspina, boksuje złoczyńców i wypada z samolotów - używającego telefonu Sony z plecami wykonanymi ze szkła, najbardziej tłukącego się ze wszystkich materiałów.

Czasami są to po prostu oczywiste zagrywki mające na celu zarobienie taniej kasy, jak wyścigi sponsorowane przez Papa John's w The Crew 2.

A czasami są po prostu dziwne - pamiętasz, jak w Fight Night mogłeś mieć Burger Kinga jako trenera bokserskiego przy ringu?

Po tym, jak Capcom postanowił zrujnować projekty postaci w Street Fighterze, przyklejając naszywki Pro Tour na każdy domyślny kostium w grze - a następnie w tajemniczy sposób wycofując je ostatnio wszystkie - oto kilka innych, najbardziej błędnie ocenionych, najdziwniejszych i pamiętnych przypadków lokowania produktu, jakie pamiętamy w grach.

Banany Dole w Super Monkey Ball

Uwielbiam sobie wyobrażać rozmowę, która doprowadziła do tego partnerstwa: "Umieść nas w tej grze Monkey Ball - nie przyjmę odmowy!", krzyczy szef Dole, marszcząc swój bananowo-żółty garnitur biznesowy i uderzając pięściami w zakrzywiony stół w sali konferencyjnej.

Skromny banan nigdy nie jest daleko od skórzanych mordek wszystkich naszych ulubionych małp z kreskówek, więc to naturalne, że firma chciałaby skorzystać z tego skojarzenia. Mogę jednak zrozumieć, że chcemy mieć taki sam zegarek jak Daniel Craig w Spectre lub zajadać się Pizzą Hut jak Żółwie Ninja, ale kto na serio wychodzi z Super Monkey Ball z żądzą posiadania bananów marki Dole?

Koszulki Doritos w grze Metal Gear Solid: Peace Walker

Serii Metal Gear Solid nie obce jest łamanie czwartej ściany czy jawne lokowanie produktu. Jest mnóstwo głupich gier, które zasługują na wzmiankę - na przykład Calorie Mate w MGS 3, które pojawiają się prawie 20 lat przed ich faktycznym wydaniem - ale Metal Gear Solid: Peace Walker na PSP był absolutnie pełen reklam.

Zawierają one więcej koszulek z ironicznym logo niż setka hipsterskich knajp, a także kolekcjonerskie puszki Mountain Dew, spray do ciała Axe i paczki Doritos.

Jedno z bardziej smakowitych miejsc znajduje się w MGS4 - które zasługuje na specjalne wyróżnienie za to, że faktycznie wnosi coś do gry - gdzie funkcjonalny iPod pozwala słuchać komentarzy deweloperów za pośrednictwem MGS4 Integral Podcast.

"Realistyczne" plansze reklamowe w FIFA 19

"Ale reklamy w FIFIE mają sens, bo są realistyczne" - już słyszę, jak mówicie.

Jednym z największych aktualizacji headline do FIFA 19 to było wprowadzenie oficjalnych licencji Champions League i Europa League, w tym w pełni markowe pakiety prezentacji - w tym realistyczne reklamy i wszystko.

Rodzi to jednak ogromną nieścisłość, ponieważ jako jeden z największych reklamodawców Ligi Mistrzów, reklamy PlayStation są rozlepione po bokach boiska - nawet w wersji na konsolę Xbox One. To chyba jedyny przypadek, kiedy tak rażąca reklama konkurencyjnej konsoli pojawia się na jej najbliższym rywalu?

Pepsi to jedyna rzecz, która przetrwała apokalipsę w Bionic Commando

Około 2009 roku, w samym środku wojny o dominację konsol 360 i PS3, zapanowała moda na rebootowanie klasycznych postaci i franczyz. Batman: Arkham Asylum na nowo zdefiniował gatunek trzecioosobowych gier akcji, a odświeżony Wolfenstein wydał dwa świetne sequele na platformy obecnej generacji. Z tyłu jednak plasuje się Bionic Commando - zabawna reimaginacja gry z 1986 roku na NES-a o tej samej nazwie. Pamiętam, że grałem w nią w tamtym czasie, ale tylko dlatego, że można ją było dostać za 10 funtów od lokalnego GameStation.

W Bionic Commando walczysz w zrujnowanym, zniszczonym przez trzęsienie ziemi mieście, by oczyścić swoje imię. Oznacza to, że najbardziej zapadające w pamięć rzeczy w tym skądinąd nieszczególnym krajobrazie brązowych gruzów to nieskazitelnie niezniszczalne automaty z Pepsi, które stoją na ścianach wielu zniszczonych budynków, przez które się huśtasz i strzelasz.

Bez względu na to, ile kul wystrzeliłeś, eksplozji odpaliłeś, czy drapaczy chmur rozpadło się, nic nie może położyć zadrapania na wszechmocnych automatach Pepsi - co było zdecydowanie zastrzeżeniem umowy.

Suknie ślubne White Mage: Zaprojektowane przez Vivienne Westwood w Final Fantasy (z bonusem w postaci rozpikselowanych Katy Perry i Ariany Grande)

Final Fantasy ma historię budzących grozę modowych partnerstw - fałszywy wywiad Lightninga o Pradzie jest warty obejrzenia, jeśli masz ochotę na porządny cringe - ale podczas gdy niektóre z nich są dość subtelne, inne są jak policzek wymierzony przez mokrą, tłustą rybę.

Najlepszym tego przykładem w FFXV jest to, że stroje tech-ninja Noctisa i załogi zostały zaprojektowane przez japońską luksusową markę alternatywną Roen - nie wiedziałbyś o tym, ponieważ gra ci tego nie mówi. Ale kiedy dotrzesz do stolicy Accordo, Altissii, znajdziesz tam cały sidequest poświęcony oglądaniu sukni ślubnej Lunafreya w oknie sklepu z markową marką Vivienne Westwood.

To rodzi tak wiele pytań dotyczących kanonu! Czy Vivienne Westwood istnieje w uniwersum Final Fantasy? Czy jest to alternatywna rzeczywistość, w której inna osoba niezależnie stworzyła tę samą markę?

Co więcej, mobilny spin-off Final Fantasy - Brave Exvius - miał ostatnio kilka ciekawych muzycznych tie-inów, w tym malutkie, rozpikselowane Katy Perrys i Arianę Grandes. Nie są to pierwsi artyści, których kojarzylibyśmy ze 100-godzinnymi JRPG, ale czemu nie, co?

Nikt nie lubi The Sims 2 H&M Fashion Stuff

Istnieje milion i jeden cynicznie nazwanych pakietów DLC do The Sims, ale najbardziej kontrowersyjnym pozostaje The Sims 2 H&M Fashion Stuff z 2007 roku - który w momencie wydania otrzymał tę legendarną już recenzję od pisarza Steve'a Hogarty'ego, nazywając cyniczny chwyt pieniężny tym, czym był, w brytyjskim magazynie PCZONE

Miarą tego, jak bardzo kosmetyczne DLC jest dziś znormalizowane, jest to, że 60 zestawów cyfrowych ubrań wydaje się teraz świetną ceną za dziesięć dolarów. Ale wydawca EA nie zauważył zabawnej strony i masowo dostał po garbie, rzekomo wpisując publikację na czarną listę.

To nie wygląda jak The Sims zrobić markowe Stuff Packs te dni, ale nadal kosztują 10 funtów każdy (i istnieje 14 z nich).

Gigi Buffon idzie na szczyt w World of Tanks

Istnieje kilka dziwnych partnerstw sportowych, które wyjdą z gier "World of", ale pojawienie się legendarnego włoskiego bramkarza Gianluigiego Buffona w World of Tanks, aby promować ich tryb Tank Football podczas Mistrzostw Świata 2018 jest z pewnością najdziwniejsze.

Nie tylko dlatego, że Włochy nie były na Mistrzostwach Świata w 2018 roku, ale jeśli ukończysz wystarczająco dużo wyzwań w trybie gry, możesz odblokować samego Gigiego jako dowódcę czołgu, który może być użyty w PvP.

Jest to dość surrealistyczny obraz, aby wyobrazić sobie sportowca pilotującego maszynę wojenną do walki, i musi być jednym z jedynych przypadków, w których rzeczywista, prawdziwa gwiazda robi rzeczy w grze, a nie jakaś fikcyjna wersja siebie. Plus, jak on to prowadzi w rękawicach bramkarskich?

Pułkownik Sanders walczy z wrogami sci-fi na PSP

Skoro już mowa o fikcyjnych wersjach prawdziwych ludzi, niektóre product placementy są tak zaskakująco zabawne, że potrafią przekonać do siebie nawet najbardziej sceptycznie nastawionych obserwatorów. Jednym z takich przykładów jest niewiarygodna decyzja o włączeniu maskotki KFC i podobnego do Świętego Mikołaja pułkownika Sandersa jako kumpla AI do gry hack-and-slash Phantasy Star 2 Portable na PSP.

Jest to tak dziwaczne, jak brzmi. Nie chodzi o bezczelne logo w tle czy markowy przedmiot wykorzystywany w kontekście, ale o starszego dżentelmena z południa, który wyrusza na pole bitwy, aby sprzedać ci smażonego kurczaka. Po prostu obejrzyj wideo: