Parkitect jest symulatorem zarządzania, o którym marzyłem od lat.
Symulacja zarządzania jest na wzrost ponownie, ale Parkitect może być moja ulubiona gra z odrodzenia gatunku jeszcze.
W tej świątecznej przerwie, poniekąd złamałem tradycję - prawie w ogóle nie spędziłem czasu grając w gry wideo. Zwykle ogromne ilości przerwy świątecznej spędzam siedząc w szlafroku, jedząc śmieciowe jedzenie i czyszcząc zaległości - ale w 2018 roku po prostu... nie. Szczerze mówiąc, było to spowodowane tym, że byłem wykończony: przeprowadzka domu, nowy szczeniak i wyczerpujące ostatnie kilka miesięcy pisania o zeszłorocznych dużych wydaniach oznaczało wszystko, co chciałem zrobić, to spać. Z pewnością nie jest też tak, że w 2018 roku brakowało gier, które utrzymałyby moje zainteresowanie - i to sprawia, że jedna gra, która zdołała przykuć moją uwagę podczas przerwy, tym bardziej zasługuje na pochwałę. To nawet nie jest tak, że Parkitect jest nowy - miałem go w Early Access od ponad roku, ale jego "ostateczna" premiera wylądowała właśnie pod koniec 2018 roku.
Podczas gdy gatunek symulacji zarządzania miał coś z odrodzenia kilka lat z takimi jak Cities Skylines, Two Point Hospital, i kolega symulacji parku rozrywki Planet Coaster, dla moich pieniędzy Parkitect jest czymś naprawdę wyjątkowym, nawet w porównaniu do swoich najbliższych rówieśników. Parkitect ma w sobie coś, co sprawiło, że takie gry jak Theme Park i RollerCoaster Tycoon odniosły sukces, a co nie jest tak dobrze wyrażone w jego wielkobudżetowym rywalu Planet Coaster.
Część z tego jest być może zasługą zespołu stojącego za grą - trzech osób, które zaczęły ją tworzyć po prostu dlatego, że kochały gry, które emuluje. Jest on oddany sprawie, a nieodłączną częścią tego jest utrzymywanie niektórych aspektów gry w prostocie. Wszystko rozgrywa się w rzucie izometrycznym, który można obracać na cztery sposoby w zablokowanych krokach. Poza skromnym zoomem, nie ma tu prawdziwej "wolnej" kontroli kamery - ale jest to zamierzone. Dzięki temu możesz skupić się na projektowaniu parku, nie martwiąc się o szczegóły, czy wszystko jest dobrze poskładane z perspektywy terenu. Styl artystyczny jest podobnie uproszczony i uroczy, ale nie powinieneś dać się zwieść - to głęboka, złożona symulacja.
Prawie źle się czuję przywołując ponownie Planet Coaster, ale biorąc pod uwagę bliskość tych dwóch wydawnictw i wspólne intencje, głupio byłoby tego nie zrobić, zwłaszcza w kontekście symulacji. To łatwy skrót myślowy. Planet Coaster to świetna gra, która skupia się właśnie na tych tytułowych RollerCoasterach - duża część jej projektu jest nastawiona na budowanie niesamowitych, zakręconych projektów kolejek, które następnie możesz obejrzeć z bliska za pomocą odblokowanej kamery i "pojeździć" z perspektywy pierwszej osoby, a także zrzucić do swoich parków. Symulacyjna strona gry, poza kolejkami, zawsze sprawiała jednak wrażenie, jakby była na drugim planie. Strona zarządzania Planet Coaster jest jego słabym punktem, a jego nazwa jest prawdziwą wskazówką, gdzie ta gra jest wierność.
Parkitect jest bardziej o parku jako całości, a następnie. Istnieje wiele opcji budowlanych nie tylko dla coasterów, ale dla estetyki parku w ogóle, a goście parku są stale oceniając cię na ten aspekt projektu. Te małe chodzące portfele nie tylko szukają przejażdżek, które oferują odpowiednią ilość emocji lub intensywności dla nich - oni również chcą być karmieni, pojeni i zabawiani podczas wędrówki. Ta statystyka rozrywki jest najbardziej odkrywczą rzeczą w projekcie Parkitect, ponieważ zachęca Cię do zapewnienia, że wszystkie aspekty Twojego parku są zabawne - a to prowadzi do kilku interesujących taktycznych problemów z zarządzaniem.
Goście nie lubią na przykład oglądać urządzeń, które napędzają park. Uwielbiają jedzenie i pamiątki, ale nie znoszą widoku pracowników noszących skrzynie, aby zaopatrzyć sklepy, które je sprzedają. Nie ma nic gorszego, niż pracownik taszczący skrzynie tuż obok zapełnionej kolejki do jazdy, denerwując przy tym wszystkich. W związku z tym musisz sprytnie ukrywać ścieżki i budynki przeznaczone tylko dla pracowników na tyłach sklepów, kamuflując je poprzez schowanie pod ziemią lub postawienie przed nimi ścian lub ogrodzeń.
Dobre przejazdy i solidna logistyka to jedno, ale dekoracje również mają kluczowe znaczenie. Będziesz chciał motywować obszary swojego parku lub park jako całość, budując unikalne budynki gospodarcze i inne dekoracje z pojedynczych elementów. Parkitect zachęca graczy do poświęcenia czasu na stworzenie dobrze wyglądających parków, a dekoracje stają się wyjątkową częścią balansu. Rekwizyty i inne estetyczne dodatki zajmują ważne miejsce, a ocena przejażdżek jest uzależniona od dekoracji, w które się wplatają i z których wychodzą. Przy ograniczonej przestrzeni w parku, wszystko to składa się na wymagającą symulację, która może być dość frustrująca na początku, dopóki nie zrozumiesz mechaniki.
Kiedy jesteś już bardziej komfortowo z rzeczy jest mnóstwo przydatnych narzędzi do śledzenia parku, w tym różne nakładki, które mówią ci wszystko, od tego, jak przyjemne dekoracji jest do jak zły wandalizm jest. Jest nawet nakładka, która podkreśla, które obszary parku są pod osłoną w przypadku deszczu - jak to robi trzeba albo mieć parasole na sprzedaż lub mieć przyzwoity zasięg, aby utrzymać ludzi odchodzą. To są te rodzaje rzeczy, które symulacja chce, abyś rozważył.
Koncepcje, takie jak martwienie się o infrastrukturę parku i tematykę, są tymi, które czują się jak naturalne rozszerzenie mechaniki z klasycznych gier, takich jak RollerCoaster Tycoon, które są już dobrze odwzorowane w Parkitect. To właśnie dzięki tym nowym funkcjom Parkitect tworzy swoje własne, unikalne podejście do gatunku. Są to małe zmiany, ale biorąc pod uwagę, że każda dobrze zaprojektowana gra symulacyjna zamienia się w cudowny, przypominający zegar mechanizm ruchomych części, zmieniających się w najmniejszym stopniu, mają one znaczący wpływ na całość.
Funkcje, których można się spodziewać, są obecne - jest 26 misji scenariuszowych w stylu kampanii, które stają się stopniowo coraz trudniejsze i pomagają nauczyć cię, co jest ważne w tej nowej symulacji, plus tryb piaskownicy, kreator scenariuszy, edytor terenu i wsparcie dla dzielenia się swoimi dziełami poprzez Warsztat Steam. Ta ostatnia funkcja jest szczególnie przydatna, ponieważ umożliwia dzielenie się w sieci bardziej złożonymi projektami przejazdów, a nawet konkretnych obszarów parku. Jeśli jesteś typem gracza, który ma problemy z tworzeniem podstawek, ale lubi stronę symulacji zarządzania, możesz wskoczyć do warsztatu i pobrać kreacje od innych graczy, które możesz następnie wrzucić do swojego parku po ich kosztach. Jeśli jesteś typem, który lubi odtwarzać rzeczywiste przejażdżki lub tworzyć nowe, fantastyczne, możesz w ten sam sposób dzielić się swoją ciężką pracą w sieci. To dobra rzecz.
Ogólnie rzecz biorąc, Parkitect jest cholernie dobry. Tam, gdzie z trudem czerpałem długotrwałą przyjemność z Planet Coaster dzięki cienkiej stronie symulacji zarządzania grą, zatopiłem ponad 20 godzin w Parkitect w bardzo krótkim czasie. Są pewne wady, takie jak interfejs użytkownika, który zmierza w kierunku obciachu bardziej niż powinien, ale jest tu wiele z magii i uroku klasycznych gier symulacyjnych - a w 2021 roku trudno to uchwycić.